Midlife crisis?

Symptomen
'Ineens' vind je jezelf terug in de sleur van alle dag. Alle passie en inspiratie lijkt verdwenen of op een zeer laag pitje. Het lijkt overal in je leven terug te komen, in je werk, in je partnerrelatie, in relatie tot je kinderen, in je contacten met collega’s en vrienden, etc. Je voelt je gefrustreerd en je probeert iets of iemand te vinden die schuldig is aan dit alles. En als dat niet helpt, lijk jijzelf het te zijn, en daar word je ook niet vrolijker van. Je wordt depressief.

Crisis
We noemen deze momenten een crisis en proberen ze hard op te lossen. Maar niets lijkt te helpen en alle goede raad ten spijt, werkt niets echt definitief. Het is niet vreemd dat je dan terneergeslagen, somber en wanhopig wordt. Wat is er aan de hand?

Midlife
Gemiddeld tussen de 40 en 55 jaar heb je ‘je weide’ van wat mogelijk is in je leven, zo’n beetje afgegraasd. Je hebt van alles geleefd en gedaan. Je hebt gestudeerd, gewerkt, je idealen nagejaagd, avonturen beleefd, een gezin gesticht, de kinderen opgevoed, je hebt een eigen huis en werk. Of variaties hiervan. Of je komt tot de conclusie dat je heel veel juist niet gedaan hebt. Je hebt de helft van je leven nog voor je, maar je ziet geen toekomst. Wat nu?

Crisis of mogelijkheid
Wanneer je deze situatie bekijkt vanuit het perspectief dat je eigenlijk gelukkig zou moeten zijn, vanuit dat je het eerder naar je zin had en dat dat nu toch ook zou moet kunnen, vanuit dat je geen andere mogelijkheden meer ziet etc., ziet het er heel donker en uitzichtloos uit. Je kunt dit echter ook beschouwen vanuit het perspectief dat het leven zelf en dus alles wat leeft, evolueert. Dan zie je dit moment als het einde van een ‘tijdperk’ in je leven, en het begin van een volgende fase.

Wel ervaren, geen actie
Dit is een belangrijk punt: durf je de situatie aan te nemen zoals die is, er niets aan te veranderen, en de weg naar binnen te gaan? Dit vraagt moed en het besef dat bewuste ontwikkeling echt een ander pad is dan een instant oplossing zoeken. Wat zou er dan voor jou mogelijk zijn?!

Wie ben ik dan?
Iedereen bezit de mogelijkheid contact te maken met essentie, met wie je in essentie bent, met je innerlijke drijfveren en met wat werkelijk klopt voor jou. Simpelweg omdat je dat bent, ook al ben je je het wellicht nog niet bewust. Deze natuurlijke intelligentie is de bron van inspiratie en creativiteit.

Persoonlijk leiderschap
“Aan het werk’ gaan met jezelf is nodig om voorbij de gewoontes te kunnen gaan, die je nu niet meer ondersteunen. Fysiek, emotioneel, mentaal en de ruimere geest trainen. Zodat de levensenergie weer gaar stromen. Zodat je weer gevoelens kunt toelaten.  Zodat je de keuzes kunt maken die kloppen met hoe het in je hart leeft. Opdat de volgende helft van je leven vervullend is voor jouzelf, voor je relaties en voor wat je belangrijk vindt.

Eerste stap

Leer meer over hoe je een midlifecrisis kunt transformeren in de Introductieworkshop van de Omega Levensschool; start of volgende level van leiding over je leven.